Zwangerschapsyoga

Cursus zwangerschapsyoga

Tijdens mijn zwangerschap wou ik graag een aantal sessies zwangerschapsyoga of prenatale yoga volgen. Het leek me lekker rustgevend en ik wou hiermee even tijd maken voor mezelf om bewuster met mijn zwangere lichaam om te gaan. Ik had het gevoel dat ik hierdoor ook een beetje verplichte me-time zou inlassen na de werktijden en het huishouden.

Schermafbeelding 2017-05-29 om 22.55.51.png
Foto Débora Silveira

Toen ik een viertal maanden zwanger was, schreef ik me in voor de sessies bij CM. Helaas kreeg ik enkele dagen voor de aanvang van de eerste les het bericht dat er te weinig deelnemers waren. Hierdoor konden ze de sessies niet laten doorgaan. Ik vond het zo ontzettend sneu dat ik mijn beentjes daar niet kon gaan strekken. Het leek me zo tof om te doen. Jammer genoeg waren er geen andere cursussen meer in de buurt.

Toch ben ik benieuwd naar de verhalen van andere mama’s die wel een cursus zwangerschapsyoga volgden toen ze zwanger waren. Hoe hebben zij de sessies ervaren? Voelden zij zich een walrus rollend op een matje of waren ze lekker relaxed en één met hun lichaam na de les?

Verschillende ademhalingsoefeningen tijdens de uitdrijvingsfase van de bevalling

Emy is een gedreven mama vol positiviteit die houdt van lifestyle, fashion en (inner)beauty. Op haar blog eMyLife schrijft ze met passie over onderwerpen uit haar eigen leven. Zij volgde 12 lessen zwangerschapsyoga tijdens haar zwangerschap en vertelt ons er graag meer over.

“Zwangerschapsyoga heeft mij meer gebracht dan ik had gehoopt. Het klinkt zweverig, maar het is echt zo. Ik wou graag iets doen zodat mijn lichaam mij tijdens de zwangerschap niet in de steek zou laten. Omdat ik niet zo’n fanatiek sporter ben, kwam ik op zwangerschapsyoga uit. Dit leek mij wel relax. Elke week 1 uur. Ik keek er altijd erg naar uit. Het was zo rustgevend en mijn lichaam was daarna weer helemaal los.

De laatste weken heb ik ook regelmatig de oefeningen thuis gedaan, vooral die voor mijn rug. Want elke ochtend als ik wakker werd, was ik stijf. Naast de lichamelijke oefeningen, heb ik ook veel aan de ademhalingsoefeningen gehad. Vanaf het moment dat mijn weeën begonnen tot aan de laatste fase, de uitdrijving, heb ik mijn verschillende ademhalingsoefeningen hard nodig gehad. Mijn bevalling duurde 17 uur  én mijn baby was groot. Het is allemaal gelukt en voor mijn gevoel mede door mijn zwangerschapsyogalessen. Daarom kan ik het iedereen aanbevelen.”

Tegen beenweeën kan zelfs een yogamaster niet tegen op!

Nadèzda is een ambitieuze moeder die met een mooie carrière, een man en een baby op zoek gaat naar de balans in haar leven. Via haar blog Carrière Mama gaat ze de uitdaging aan om alles uit haar dagelijkse leven te vertellen. Naast haar huishouden, haar job en de tijd met het gezin, gaat ze ook op zoek naar tijd voor zichzelf.

“Hatha, Ashtanga, Yin, Bikram en Arial yoga, alle vormen van yoga die ik beoefend heb. De flow en ontspannenheid die yoga je geeft is fantastisch. Ik haal rust, vertrouwen en acceptatie uit yoga.

Helaas lukte het me tijdens mijn zwangerschap moeilijk om mezelf te vinden in de yoga. Ik had al vroeg bekkeninstabiliteit waardoor het bijna onmogelijk was mijn favoriete houdingen nog te doen. Ook kon ik moeilijk de rust vinden om even de tijd te nemen voor wat houdingen en zat mijn buik erg in de weg. Maar hoe dichterbij mijn uitgerekende datum kwam, hoe banger ik werd voor de bevalling. Om meer controle te krijgen, was ik er van overtuigd dat zwangerschapsyoga ‘Het’ was voor mij. Ik kwam in een groep terecht waar meer dan 25 zwangere dames zaten, bijna allemaal even angstig als ik. Door de grote van de groep was er weinig individuele aandacht. Ik zag al die bange en onzekere koppies om mij heen en dacht: “Nee dit is niks voor mij, wegwezen’.

Om zwangerschapsyoga toch nog een kans te geven ben ik individuele sessies gaan doen waar ook mijn partner mee naar toe ging. Ik voelde me weer rustig en tijdens de eerste weeën had ik er ook echt wat aan. Helaas had ik na 2 uur beenweeën (die gun je niemand) en was al het advies voor niks geweest, daar kon zelfs geen yogamaster tegen op.”

18816092_10155325079959618_321941355_n
Foto Carrière mama

Na een momentje van ongemakkelijkheid bleek we een goede gemeenschappelijke deler te hebben: onze dikke buiken!

Samen met Marije gaat Merel op haar blog Mommy In Balance op zoek naar de balans in het moederschap. Haar doel is het leven van mama’s gemakkelijker maken door elke dag te bloggen over haar ervaringen. Zij was 26 weken zwanger toen ze haar eerste les zwangerschapsyoga uit een reeks van 10 volgde.

Ik vond het heel spannend: met 9 mama’s to be die ik niet kende puffend lastige houdingen aannemen. Kon ik dat wel? Na een momentje van ongemakkelijkheid bleek we een goede gemeenschappelijke deler te hebben: onze dikke buiken! Elke week bespraken we de toenemende pijntjes en kwaaltjes, onze zorgen maar ook waar we naar uit keken.

Zwangerschapsyoga is er vooral op gericht contact te maken met je lichaam en je baby. Even een uur helemaal voor jullie twee. Ademhaling is daarbij een belangrijk aspect. Als je een actieve yogi bent, dan zal je hierin wat teleurgesteld worden. Heel actief zijn deze zwangerschaps-lessen namelijk niet, mocht je daar al behoefte aan hebben. Uiteindelijk werk je toe naar je bevalling, waardoor elke les ‘’meegroeit’’ met je groeiende buik. Dit heb ik als heel prettig ervaren. De laatste 2 lessen mochten de vaders meekomen. Bevallings-houdingen, ademhalingsoefeningen: we hebben enorm veel lol gehad. Maar tijdens de bevalling bleek hoe nuttig dit was.

Halverwege mijn eindeloos-durende bevalling kwam er een arts langs die zei: heb je eigenlijk wel pijn? Je ziet er zo relaxt uit! En dat is precies hoe het voelde: ik volgde de hele bevalling mijn ademhaling en wist bij elke wee: dit is er 1 dichterbij mijn baby. En hoe zweverig dit ook klinkt: voor mij was het een mooie mantra om die 48 uur (!) door te komen.

Tijdens de yoga lessen leerde we ook om 1-2 minuten een vervelende houding aan te nemen. De tenen-stand bijvoorbeeld: op je tenen zitten. Heel oncomfortabel, maar zo leer je dat ook dat vervelende gevoel voorbij gaat en minder erg wordt als je er naartoe ademt.

Het meest waardevolle vind ik nog wel dat ik er een paar lieve vriendinnen aan heb overgehouden. Tijdens ons verlof wandelde we veel in het park of gingen we koffie drinken terwijl we onze baby’s voeden. Nog steeds heb ik 1 vriendin die ik regelmatig spreek, en onze mannetjes zijn inmiddels vriendjes geworden. Zo bijzonder, en dat dankzij de zwangerschapsyoga!

Het absolute pluspunt van de cursus was dat ze me handvatten hebben gegeven hoe te ademen tijdens de weeën.

Op de blog MeerVanMir van Miriam lees je allerlei leuke anekdotes, blunders, hedendaagse perikelen en vele diverse verhalen uit haar dagelijkse leven op het werk en thuis. Met veel plezier schrijft ze over haar twee dochters en haar soms hectische gezinsleven. Tijdens de zwangerschap van haar oudste heeft ook zij zich ingeschreven voor een cursus zwangerschapsyoga.

“Als ik er op terug kijk heb ik gemengde gevoelens er aan over gehouden.  Het absolute pluspunt van de cursus was dat ze me handvatten hebben gegeven hoe te ademen tijdens de weeën. Dat heeft me ontzettend goed geholpen ermee om te gaan. Manlief zei ook dat ik in soort van trance verkeerde tijdens de weeën en hij echt merkte dat ik de tips toepaste.

Het minpunt van de cursus was de zweverigheid van de vrouw die de lessen gaf. “Een bevalling is het mooiste wat je meemaakt in je leven. De pijn is een prachtige ervaring. Artsen zijn helemaal niet nodig.” In mijn geval waren de artsen zeker wel nodig en het mooiste moment is niet de bevalling, maar het moment dat je kind op je borst ligt en al die andere ellende voorbij is. Manlief ergerde zich ook echt aan haar en was blij dat hij niet naar de tweede partnerles hoefde.  Onze dochter was toen namelijk al geboren. 

Toch raad ik iedereen aan om bij het eerste kind zulke lessen te gaan volgen. De tips die je meekrijgt voor de bevalling maken het de moeite waard. Een tweede keer lessen is volgens mij niet nodig. Been there done that!”

 

 

Deed jij aan zwangerschapsyoga? Of heb je na het lezen van bovenstaande ervaringen zin gekregen om zelf te genieten van prenatale yoga? Ik ben benieuwd wat jullie denken!

 

23 Comments

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *