Klankennest – De muzikale experimenteerplek voor jonge kinderen

Wie onze facebookpagina volgt, heeft vast al gezien dat wij binnenkort samen met Tilde een muzieksessie gaan volgen bij Klankennest.

Foto Kim Rondas Geboortefotografie

Wat is het klankennest?

Het klankennest vertrekt vanuit de visie dat het kind, reeds voor de geboorte interesse toont en een natuurlijke gevoeligheid bezit voor klanken, geluiden, muziek en visuele prikkels. Deze spontane ontvankelijkheid, die bij elk kind aanwezig is biedt belangrijke ontwikkelingsmogelijkheden op emotioneel, cognitief, sociaal en motorisch vlak.

Klankennest past musiceren met baby’s en kinderen toe in een ruime betekenis van het woord. Musiceren staat voor dialoog, improvisatie, beweging, associatie, stilte, klanken, materie, liederen, interactie,… Ze richten zich voornamelijk op muzieksessies voor baby’s en peuters van 0-4 jaar.

Maar het musiceren staat niet los van materiaal, omgeving, ritme en structuur. Alles gebeurt in een geborgen en rustige sfeer waar dingen mogen ontstaan en elk kind en elke ouder zichzelf kan zijn, als individu, en in de ouder-kind relatie. Aspecten die voor het jonge kind van groot belang zijn.

Er wordt met speciaal ontworpen kwalitatieve instrumenten gewerkt, in ecologische en natuurlijke materialen. Tijdens een sessie worden geen gesproken woorden gebruikt. Door ritmisch te bewegen, te zingen en verschillende melodische en ritmische patronen aan te bieden gaat Klankennest in dialoog met het kind.

Music Learning Theory

De muzieksessies voor baby’s vonden hun basis en inspiratie in onder andere de Music Learning Theory van E. Gordon. De theorie van E. Gordon stelt dat een kind zich al in de baarmoeder muzikaal begint te ontwikkelen, een ontwikkeling die gelijkaardig is aan de ontwikkeling van de taal. Een kind ervaart de wereld eerst visueel en auditief, pas later reageert het kind hier ook met de stem en het lichaam op. Onderzoek van onder andere E. Gordon wees uit dat een baby al in staat is zijn bewegingen ritmisch te coördineren, als de baby maar genoeg tijd krijgt om te experimenteren en visueel en auditief alles in zich op te nemen door middel van herhaling en creatieve exploratie.

De passie van Liesbeth

Liesbeth Bodyn studeerde Kunstwetenschappen aan de Universiteit van Gent en verdiepte zich tijdens een erasmusprogramma in Noorwegen in Muziektherapie. Na haar masterjaar ging ze naar het conservatorium van Leuven, waar ze nog enkele jaren klassieke zang volgde. Enkele jaren later volgde Liesbeth nog een lerarenopleiding specifiek om les te geven in de Steinerpedagogie.

10372068_962886370392133_5213046002642928447_n_9_320.jpg
Foto Klankennest

Voor Liesbeth is de basis van muziek -en Kunsteducatie een natuurlijk aanwezig creatief proces bij het jonge kind stimuleren, enkele begrippen zoals associatie, experiment, lichaamsbewustzijn, expressie, creatieve exploratie,… zijn hierbij van groot belang. Ze combineert graag verschillende kunstdisciplines: klank en beweging, klank en beeldende kunst. Klankennest nodigt daarom vaak andere muzikanten en kunstenaars uit om mee te spelen en te improviseren tijdens de muzieksessies.

Binnenkort gaan wij proberen!

Wij kijken er al helemaal naar uit om binnenkort zelf deel te nemen aan de muzieksessie in Brugge. Wil je graag eens kijken of er bij jou in de buurt sessies doorgaan? Klik hier om hun agenda te zien of mail Liesbeth even op klankennest@gmail.com.

 

Mijn tekst werd deels gebaseerd op de informatie van Klankennest.

8 Comments

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *