Premenstrueel Syndroom (PMS)

Mama 3 comments

In maart heeft de gynaecoloog PMS (Premenstrueel Syndroom) bij mij vastgesteld. Het heeft even geduurd vooraleer ik het hier kon neerpennen. Aangezien mijn blog gaat over mezelf, mijn zwangerschap, de bevalling en het leven als mama van een kleine peuter, vond ik dat het tijd werd om PMS even in het daglicht te plaatsen. Veel mensen kennen dit niet. Anderen weten helemaal niet dat ik dit heb of welke impact het heeft op mijn leven.

health-621351_1280.jpg

Premenstrueel Syndroom (PMS) – Wat is dat?

PMS is een verzamelterm voor een groep klachten of symptomen die bij sommige vrouwen vlak voor de menstruatie optreden. Ongeveer 4% van de vrouwen tussen 15 en 45 jaar heeft last van PMS, maar er is geen duidelijke natuurlijke afbakening tussen PMS en normale menstruatiepijn. Voor iedereen voelt menstruatie anders aan, waardoor men moeilijk kan inschatten bij wie het nou abnormale pijn is. Het syndroom kan je hebben vanaf je je maandstonden voor de allereerste keer krijgt. Bij andere vrouwen ontstaat het na de 30ste verjaardag of na het krijgen van kinderen.

De voornaamste met PMS geassocieerde lichamelijke klachten zijn huilbuien (zonder depressieve gevoelens), duizeligheid, hartkloppingen, hoofdpijn, strakke huid, opgezwollen borsten en buikpijn. Psychisch kan de vrouw last hebben van angstigheid, depressieve gevoelens, nervositeit, prikkelbaarheid en agressie.

Er zijn vele hypothesen over de oorzaak van deze klachten, die allen buiten de context van PMS ook ‘gewoon’ of in andere situaties (bijvoorbeeld zwangerschap) voor kunnen komen. Geen van deze hypothesen is wetenschappelijk bewezen. Sommigen menen dat de wisseling in het progesterongehalte in de tweede week van de cyclus aan de basis ligt van PMS. Onderzoek daarnaar is echter niet doorslaggevend. Wellicht blijft bij vrouwen met ernstige PMS-klachten de progesteronspiegel te laag, zodat het hormoon oestrogeen de overhand kan houden. Andere theorieën zoeken het in het hormoon prolactine, dat onder andere zorgt voor het op gang komen en onderhouden van de melkproductie bij het zogen. Er wordt ook geopperd dat een tekort aan vitamine B6 aanleiding zou kunnen geven tot PMS-klachten. Elk van deze theorieën biedt zijn eigen oplossingen om de PMS-klachten te verminderen. Wat al lang bekend was, is dat het gebruik van de anticonceptiepil de klachten vaak, al dan niet gedeeltelijk, wegneemt.

Bovenstaande tekst werd gebaseerd op Wikipedia. Klik op de link als je meer wilt te weten komen.

Zware menstruatie na de bevalling

Na mijn bevalling duurde het ongeveer 2 maanden tot ik mijn eerste menstruatie kreeg. Op zich is dit redelijk kort na de zwangerschap, aangezien ik fulltime borstvoeding gaf. Die “eerste” maandstonden waren een hel op alle vlakken. De week voor mijn menstruatie begon de pijn al te komen. Ik kon letterlijk niet meer rechtstaan van de pijn in mijn onderrug en onderbuik. Daarnaast had ik het gevoel dat ik kon lachen en wenen tussen het overgeven en het flauwvallen door. Ik was een wrak. Ik dacht dat deze pijnen en moodswings erbij hoorden na opnieuw je maandstonden te krijgen na zo’n lange tijd. Gelijkaardige menstruaties volgden voor zes maanden lang. Op mijn werk had ik moeite om het weg te stoppen. Je vertelt niet zomaar aan je mannelijke collega’s en baas dat je last hebt van je maandstonden. Ik had ook vaak het gevoel dat mensen mijn klachten aan de kant schoven, want het was tenslotte maar een beetje menstruatiepijn. Enkel Geert heeft met eigen ogen gezien hoe ik elke maand opnieuw door deze pijnlijke periode ging. Hij hield mijn haar vast tijdens het overgeven, droogde mijn tranen en legde mijn benen omhoog als ik zelfs ’s nachts flauw viel in bed. Ik ben hem eeuwig dankbaar voor alle steun die hij mij gaf.

Gynaecologisch onderzoek

Na 6 maanden besloot ik dat het genoeg was geweest. Er moest iets gebeuren aan deze hele situatie. Ondertussen had ik al van alles geprobeerd om mijn menstruatie te verlichten. Van kersenpitkussentjes, teunisbloemolie, pijnstillers, rustige sportoefeningen in een warmtecabine, gember- en frambozenthee, magnesium, melk en wortelsap drinken, lavendelolie,… Je kan het zo gek niet bedenken of ik heb het geprobeerd. Ik besloot uiteindelijk een afspraak te maken bij de gynaecoloog om te weten of ik niets kon doen. Na een volledig onderzoek stelde de arts PMS vast. Ik kreeg een nieuwe, zwaardere anticonceptiepil voorgeschreven en moest dit 3 maanden proberen. Zo gezegd, zo gedaan. Ik haalde de pil en voelde een kleine verbetering na 3 maanden, maar nog steeds bleef het overgeven en het flauwvallen wekelijks terug keren. Na een tweede bezoek aan de gynaecoloog was het duidelijk dat ik niet meer kon doen behalve er mee te leren leven.

Invloed op (sociaal) leven

PMS zorgde er voor dat ik lange tijd niet meer/amper buiten kwam van de week voor tot de week na mijn maandstonden. Ik stond op, ging werken en kwam daarna terug kapot thuis. Er was geen ruimte om tijd vrij te maken om samen met de vriendinnen wat te gaan drinken.

Acupunctuur

Sinds september volg ik nu een acupunctuur behandeling bij Anouchka Desmet & Tom Verhaeghe. Tijdens de eerste sessie werden heel wat vragen over mijn lichaam overlopen. Er werden heel wat vragen gesteld en er werden zaken besproken die de gynaecoloog nooit heeft aangehaald. Het werd al snel duidelijk dat de zwangerschap en de ingeleide bevalling veel van mijn lichaam hebben gevraagd. Met de sessies acupunctuur zal mijn lichaam een duwtje in de rug krijgen om alle hormonen opnieuw te balanceren en te optimaliseren. In combinatie met de acupunctuur wordt er ook gewerkt met de Chinese voedingsleer. Ik moet eerlijk toegeven dat ik er nog steeds een beetje sceptisch tegenover sta, maar ik wil er voor open staan en écht alles proberen om de pijn te verlichten. Na de eerste sessies was mijn eerstvolgende menstruatie al ietwat lichter. Toeval of niet? Duim je mee?

3 Comments

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *