Zelf gezonde pepernoten maken

Zelf gezonde pepernoten maken is simpel én bovendien een toffe activiteit om samen met je kids te doen.

Gezonde versie van pepernoten

Pepernoten uit de winkel zitten vaak bomvol met geraffineerde suikers, bewaarmiddelen,… Vandaag deel ik graag de gezonde versie van onze pepernoten. Deze versie zijn we beginnen maken toen ik tijdens mijn borstvoedingsperiode van Aure geen lactose meer mocht eten.

In principe kan je kiezen welk meel en boter je graag gebruikt. Hebben jij of je kindjes last van een intolerantie voor lactose? Kies dan voor een plantaardige boter. Ook met de soorten meel kan je spelen. Ik maak ze graag met speltmeel.

Ingrediënten

  • 250gr bloem naar keuze (tarwe, spelt,…)
  • 150gr boter (gewone roomboter of plantaardige versie)
  • 100gr kokosbloesemsuiker
  • 10gr speculaaskruiden
  • snufje zout

De meeste ingrediënten vind je gewoon in de supermarkt. Kokosbloesemsuiker kan je in de biowinkel vinden. Vaak koop ik mijn bakingrediënten bij De Notenshop.

Pepernoten bakken

  • Warm de oven voor op 160 graden.
  • Mix alle ingrediënten samen in een mengkom.
  • Maak van het deeg allerlei kleine balletjes.
  • Leg de balletjes op een bakplaat met bakpapier en druk ze zachtjes aan.
  • Laat ze 20-25 minuutjes in de oven bakken tot ze mooi bruin zijn.
  • Klaar! Smullen maar!

Lees ook: Mijn kind bakt graag!
Lees ook: Letterbanners met de leukste sintquotes!

7 reacties

  1. leuk recept, al ben ik er persoonlijk van overtuigd dat suiker suiker is en dus ongezond. En dat een mens best een keertje mag zondigen… 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.